RMAST
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hogere Zeevaartschool

Ga naar beneden

Hogere Zeevaartschool Empty Hogere Zeevaartschool

Bericht  Gérard vr nov 09, 2007 1:17 pm

Op een paar dagen na zaten we ook in die storm !! Voor zeilers is er altijd te veel of te weinig wind.
Nog een geluk dat onze Nicolas er niet tussen zat.
(zie elders bij "theoretische cursus" de aankondiging van een studiedag Meteo)
___________________________________________________________
Belgische zeevaartstudenten stranden voor kust van Scheveningen
Ingediend door Redactie op 8 November, 2007 - 10:41.

Vier opvarenden van een Belgisch zeiljacht zijn gistermorgen in de problemen geraakt voor de Nederlandse kust in Scheveningen. De vier zijn student-officieren aan de Hogere Zeevaartschool Antwerpen. "We kwamen in een storm terecht", zegt de Brusselaar Dimitri Brouhns (24), de eigenaar van de boot. Brouhns en een medepassagier werden overboord geslingerd, maar konden weer in de boot klimmen. De boot liep aan de grond op het strand.

De zeevaartpolitie zag gistermorgen om 6.45 uur rode vuurpijlen opstijgen van de Liberté, een zes meter lang Belgisch zeiljacht. "We werden verrast", zegt Brouhns, student officier mecanicien. Ook aan boord waren Brusselaar Faysal Katir (22) en twee Franse studenten. "De wind blies tot acht Beaufort en creëerde metershoge golven. Een kabel knapte in tweeën, waardoor het zeil wegviel en we stuurloos werden. We gooiden het anker uit, maar dat hielp niet. Eén van mijn Franse vrienden en ik zijn zelfs overboord geslingerd, maar we konden weer in de boot klimmen."

Volgens de hulpdiensten raakte de boot op anderhalve kilometer van de kust in de problemen. «De boot is door de harde wind naar de kustlijn geblazen, waar hij is gestrand», zegt Arie Verbaan. "De vier konden op eigen kracht het strand bereiken." Brouhns werd per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Hij kreeg hechtingen in zijn duim en in zijn wenkbrauw.

De Liberté vertrok vorige week donderdag in Antwerpen naar Den Helder. "Gisteravond zijn we aan de terugtocht begonnen", vertelt Brouhns. "Ik ben een ervaren zeiler. De anderen hadden iets minder zeilervaring. Natuurlijk: op de zeevaartschool leren we vooral om met grote schepen te varen." Hij schat dat er voor 850 euro schade is aan zijn boot. (CL - HLN)
_____________________________________________________________________________

Verslag KNRM
Belgisch jacht strandt voor Scheveningen
Scheveningen, 6 november 2007


Woensdagmorgen in alle vroegte kwam het Belgische zeiljacht Liberté voor de Scheveningse kust in moeilijkheden. Het jacht met aan boord 4 personen, 2 uit België en 2 uit Frankrijk was onderweg van Den Helder naar België. Door het slechter wordende weer zou het jacht de Scheveningse haven binnenlopen om een tussenstop te maken. Voor de wandelpier ging het mis, het schip kwam door het slechte weer in moeilijkheden. Het werd gepakt door een breker en kwam plat op het water te liggen. Aan boord werden noodsignalen gegeven en ook werd het scheepje voor anker gelegd. Het anker pakte echter niet en al snel werd het jacht door de harde wind recht richting de kust geblazen. Vanaf het strand werden de noodsignalen opgemerkt en werd via de alarmcentrale de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij gealarmeerd. Vanuit de Scheveningse haven vertrok direct de reddingboot Jan van Engelenburg en vanuit het boothuis het kusthulpverleningsvoertuig. Aangekomen op de positie waar het jachtje zich zou bevinden trof de KNRM bemanning het 6 meter lange jachtje aan op het strand. De 4 opvarenden hadden zelf het jacht al verlaten door overboord te springen en waren naar het strand gekomen. Eenmaal op het strand werden ze door de politie opgevangen en meegenomen naar het bureau om daar wat op krachten te komen.
De bemanning van het kusthulpverleningsvoertuig ontfermde zich verder over het jachtje en trok het hoger het strand op, om te voorkomen dat het bij hoogwater weer vlot zou raken en voor verdere moeilijkheden zou zorgen.
In de namiddag werd de Liberté met een sjofel op een platte wagen gezet en van het strand gereden.
Gérard
Gérard

Aantal berichten : 160
Leeftijd : 77
Location : Rotselaar
Registration date : 15-10-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Hogere Zeevaartschool Empty Foto storm

Bericht  Gérard vr dec 07, 2007 10:21 pm

In het laatste nummer van zeilen staat er een grote foto van de ingang van de haven van Scheveningen tijdens deze storm. Indrukwekkend. Ik denk niet dat ik er graag bijgeweest was.
Als ik kan uitvinden hoe ik hier op het forum foto's moet plaatsen scan ik die in.
Gérard
Gérard

Aantal berichten : 160
Leeftijd : 77
Location : Rotselaar
Registration date : 15-10-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum